Thursday, July 03, 2008

اؤلولر بايرامي در شهر کلور خلخال

برگزاري جشنواره فرهنگي و گردشگري "رغايب" در شهر کلور خلخال

در نخستين جمعه ماه رجب جشن ديرين و سنتي رغايب در شهر کلور از توابع شهرستان خلخال برگزار مي‌شود.

معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري استان اردبيل با بيان اين مطلب به ميراث آريا(chtn)،گفت:در اين مراسم که برنامه هاي متنوع نمايش و بازي‌هاي محلي برگزار مي‌شود شرکت کنندگان طبق يک آئين سنتي در کنار مقبره امامزاده عبدالله از نوادگان امام موسي بن جعفر گرد هم مي‌آيند .

يحيي نقي‌زاده افزود: اين جشنواره که در کنار بارگاه امامزاده عبدالله از نوادگان امام موسي بن جعفر برگزار مي‌شود با انواع برنامه‌هاي فرهنگي، هنري و نمايش صنايع دستي و توانمندي‌هاي بومي اين بخش برگزار مي‌شود و با استقبال خوبي از سوي مردم همراه خواهد بود .

نقي‌زاده اضافه‌کرد: مردم اين منطقه و شاهرود کلور به لباس‌هاي سنتي و محلي خود پايبند هستند و در کنار اين مراسم جاذبه‌هاي طبيعي بسياري وجود دارد که از آن جمله مي‌توان به رودخانه شاهرود و درختان ميوه و باغات گردو و وجود چشمه‌هاي زلال طبيعي که از مناطق مختلف اين بخش است اشاره کرد..

وي خاطر‌نشان کرد: اين جشنواره با همکاري بخشداري کلور ، سازمان ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري استان ، صدا و سيما ، سازمان هاي هلال احمر و نيروي انتظامي انجام مي شود .

معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري استان اردبيل همچنين گفت: اين جشنواره 14 تيرماه از 10 صبح آغاز مي‌شود و تا بعد از ظهر ادامه خواهد داشت .

خاطر‌ نشان‌ مي‌شود؛ جشنواره فرهنگي و گردشگري "رغايب" هم‌زمان با روز رغبه و نخستين جمعه ماه رجب در محل امام‌زاده عبدالله شهر کلور از توابع استان اردبيل برگزار مي‌شود.

اين جشنواره فرهنگي و آييني که همه ساله پس از آيين‌هاي شب رغبه و از صبح‌گاه نخستين جمعه ماه رجب برگزار مي‌شود ، داراي مراسم و آداب و رسوم خاصي است.

آيين رغايب که به جشن آرزوها نيز موسوم است درساير مناطق آذربايجان نيز رواج دارد و به اسم "رغييب" و يا "اولوللر بايرامي" يا جشن مردگان ناميده مي‌شود.

اين آيين ويژه همه ساله از نخستين ساعات شامگاه پنج‌شنبه اول ماه رجب و با حضور بستگان بر سر مزار نزديکان و با خيرات کردن خرما و حلواي مخصوص آمرزش درگذشتگان آغاز مي‌شود.

مردم اين محل و آبادي‌هاي اطراف به‌منظور برآروده شدن آرزوهاي خود در محل امام‌زاده عبدالله شهر کلور و در دامن باغ‌ها و چمن‌زارهاي دل انگيز محل گرد هم مي‌آيند و آيين‌هاي رغايب سال‌هاي دور را به‌صورت نمادين به نمايش مي‌گذارند.

اين آيين ازسال‌هاي دور و از زمان قاجار و يا شايد سال‌هاي دورتر در منطقه رواج داشته و در کتاب " تاريخ و جغرافي دارا- لسلطنه تبريز نوشته شاهزاده نادر ميرزا - ص ‪ "۳۰۸نيز به آن اشاره شده و آمده است: "چون پنج شنبه اول رجب رسد ، ليله الرغايب باشد.
/104

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home